Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest

 

Kõikjal kehtivad käitumisreeglid, isegi Internetis. Netikett. Enamik inimesi püüab neist reeglitest kinni pidada, kuid on ka need, kes erinevatel põhjustel neid rikuvad. Ja ka mina kahjuks, aga minevikus. Ma räägin teile sellest täna. Pidage seda postituse esimest osa minu väikeseks pihtimuseks minu kooliminevikust.


"Austa teiste inimeste privaatsust" näide

Kui ma kuuendas klassis olin, tulime sõbraga enne tundi, vaheaja ajal, informaatika klassi. Sõber otsustas kooli arvuti abil Vkontakte suhtlusvõrku sisse logida, kuid leidis, et keegi on juba sisse loginud (tõenäoliselt üks õpilastest, kellel oli tund enne meid). Netiketireeglite järgi pidime me austama teise inimese privaatsust ning logima lihtsalt võõra kontolt välja, kuid olime rumalad lapsed ja rikkusime seda reeglit. Ma ei loetle, mida me oma lõbuks selle kontoga tegime, enamasti kahjutud asju: kirjutasime kontoomaniku nimelt rumalaid sõnumeid, asendasime avatari jne. Lõpuks logisime sellelt kontolt välja ja tegelesime oma asjadega. Õnneks ei saanud keegi teada, et me seda tegime. Nüüd saan aru, et seal oleks skandaal ja tagajärjed.

Kui aga järele mõelda, pole süüdi mitte ainult meie (süüdi oleme muidugi suuremal määral), vaid ka inimene, kes ei loginud välja avalikus arvutis. Ma arvan, et parem on võimalusel mitte ühegi oma konto sisse logida teiste inimeste ja eriti avalike arvutitega. Ja kui muud võimalust pole, on mõistlik kasutama brauseri privaatreziimi ja alati välja logima.


Veel üks näide

Kui me räägime privaatsuse austamisest, siis toon teile veel ühe näite, kuid lühidalt. Mõni aasta tagasi lõbustas üks mu sõber, kasutades oma telefonis olevat sniffer äppi avalikes WiFi-võrkudes teiste inimeste trafficu jalgideks. Kuidagi suutis ta isegi teiste sotsiaalvõrkude kontodele sisse logida ja sõnumeid kirjutada. Mingil hetkel tegi ta vea, tema "ohver" mõistis teda välja ja teda karistati.

Seetõttu soovitan inimestel, kes soovivad oma privaatsust säilitada, võimalikult vältida avalikke võrke või mitte edastada nende kaudu olulisi andmeid krüpteerimata kujul. Ja pöördudes nende poole, kes rikuvad kellegi teise privaatsust või kavatsevad seda rikkuda, soovitan teil seda mitte teha, isegi kui teile tundub, et nad ei leia teid ja keegi ei tea, kes on paha poiss, pidage meeles, et võite igal ajal vea teha ning karistus võib olla väga karm.


Kokkuvõtte

Inimeste privaatne elu peaks jääma privaatseks. Ja isegi kui kegi jääb "Austa teiste inimeste privaatsust" reegli rikkumise eest karistamata, ei tähenda see, et teda järgmine kord enam ei karista.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Info- ja võrguühiskond

IT juhtimine ja riskihaldus

Võrkude rikkusː vabast tarkvarast vaba kultuurini