Teistmoodi IT

Arvutimängud on suur tänase kultuuri kiht, see pole juba ainult väikelaste meelelahutus, vaid terve maailm interaktiivset meelelahutust, mis võib anda unustamatuid emotsioone ja muljeid. Ja igal inimesel peaks olema võimalus sellega liituda, ehkki inimesel on puue.


Mängimis võimalused

Puuetega inimestele on saadaval palju spetsiaalseid mängukontrollereid. Mõnda neist toodavad spetsialiseerunud väikeettevõtted, teisi suurettevõtted (XBOX ADAPTIVE CONTROLLER). Neid ühendab aga üks oluline kriteerium - need kõik on väga kallid. Ja mõnel juhul peab ostma neile täiendavaid seadmeid, mis on samuti kallid ja ei pruugi inimesele jõukohased olla. See tõttu täna tahan rääkida APX-st (Accessible Player Experiences) [1]


Accessible Player Experiences

APX-d võib nimetada reeglite või pigem suuniste, nõu kogumiks mängude arendajatele, mis räägib sellest, mida nad saavad mängu lisada, et maksimeerida mängukogemust kõigi erineva puudega mängijate jaoks. Ja samas ei mõjuta nende soovituste rakendamine puudeta mängijaid, sest enamik APX-s loetletust on mängu seadetes ja seda saab igal ajal sisse või välja lülitada, nt: 
  • Lisakanalid mängus toimuva kohta teabe saamiseks - nägemispuudega inimeste jaoks saab mängus navigeerimise võime realiseerida heli abil, kuulmispuudega inimeste jaoks saab sisse lülitada täiendavaid subtiitreid, edastades lisaks tegelaste sõnadele ka mängu helid. 
  • Võimalus juhtnuppe täielikult ümber määrata - inimesed, kellel on piiratud koordineerimine või kes kasutavad teabe sisestamiseks spetsiaalseid seadmeid, saavad juhtnupud vastavalt oma vajadustele ümber määrata. 
  • Täiendavad liideseelemendid, mis aitavad tajupuudega inimestel mängus paremini navigeerida.
  • Vajaliku toimingu tüübi muutmine - mõnes mängus on juhtnuppudega sageli vaja teha teatud toiminguid, mida mitte kõik inimesed saavad füüsiliselt teha. Näiteks QTE (Quick Time Event), milles peab kiiresti nuppe vajutama. Sellistel juhtudel saab liisada seaded, mis võimaldavad mängijal muuta nende toimingute põhimõtet (pikk vajutus mitme kiire asemel). Võin tuua selle kohta näite: ükskord kirjutas ajakirjanik Naughty Dog'i stuudiosse (mänguarendajale) kirja, et ta ei saanud nende mängu Uncharted 2 lõpule viia, kuna ta füüsiliselt ei suutnud ühes QTE stseenis nii kiiresti klahve vajutada, ja arendajad on seda kuulanud, lisades oma järgmisse mängu QTE jaoks täiendavad seaded.
Neid ja paljusid muid APX-punkte saab mängus hõlpsasti rakendada, kuid paljude inimeste jaoks saavad need asjad juba asendamatuteks abistajateks ja aitavad mängukogemust oluliselt parandada.


Kokkuvõtte

Mängud, nagu ka muud moodsa kultuuri osad, peaksid olema kõigile kättesaadavad. Isegi kui APX-reeglite rakendatakse võimalikult paljudes mängudes, saavad rohkem inimesi saada osaks suurest mängijateperekonnast.


Viited:

[2] https://www.youtube.com/watch?v=44tHAHnrK-w&ab_channel=StopGame.Ru - Üks video vene keeles sellest kuidas inimesed erinevate puuetega mängivad ning millised seadmed nende jaoks on.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Info- ja võrguühiskond

IT juhtimine ja riskihaldus

Võrkude rikkusː vabast tarkvarast vaba kultuurini